Slopen: een goede voorbereiding is het halve werk!

Als je begint met een sloopproject, kun je tegen een aantal vragen aanlopen. Waar begin je bijvoorbeeld, waar kun je tegenaan lopen en welke voorbereidingen moet je treffen, voordat je van start gaat met de uitvoering van de sloopwerkzaamheden? Informeer je daarom goed en zorg voor een weldoordacht plan, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Welke aandachtspunten zijn verder belangrijk om in gedachten te houden? Je leest het in dit blog!

 

Maak een plan

De eerste vraag is natuurlijk of je het sloopwerk zelf gaat uitvoeren of dat je hier een gerenommeerd bedrijf voor in de arm neemt. Besluit je om het project uit te besteden, kies dan voor een erkend sloopbedrijf dat de totaalsloop of renovatiesloop voor zijn rekening neemt. Ga je zelf aan de slag, maak dan altijd eerst een plan van aanpak. Zo is het bijvoorbeeld van cruciaal belang om voor de sloop uit te vinden welke muren in het pand een draagmuur zijn. Hiermee voorkom je dat de stabiliteit van het gebouw in gevaar komt. Daarnaast kun je er ook voor zorgen dat er een container klaarstaat, waarin je al het afval kwijt kunt.

 

Welke vergunningen heb je nodig?

In Nederland ben je onder bepaalde omstandigheden verplicht om een vergunning aan te vragen, voordat je van start gaat met je sloopproject. Als je dit niet doet, kun je rekenen op een fikse boete. Bij objecten van voor 1993 is een asbestinventarisatie verplicht. Dit geldt ook voor grotere hoeveelheden sloopafval, 10 kubieke meter of meer. Een sloopmelding doe je via het Omgevingsloket online. Houd er eveneens rekening mee dat je de melding minimaal vier weken voor aanvang indient. En staat het gebouw dat gesloopt wordt op een plaatselijke, provinciale of landelijke monumentenlijst? Dan heb je ook een omgevingsvergunning nodig.

 

Budget

Heb je als particulier een oudere woning gekocht die je eerst gaat slopen om vervolgens een nieuw huis te bouwen? Of staan er misschien sloopplannen op de agenda voor je onderneming? Dan is het financiële plaatje een belangrijk onderdeel om goed in kaart te brengen. Het opstellen van een budget waarbij je bepaalde kosten incalculeert, is altijd een slim idee. Hierbij kun je onder andere denken aan de huur van een container, het gebruik van machines of de voorrijkosten en het uurloon van een vakman. Zo dek je jezelf in tegen een financiële catastrofe.

 

Is er asbest aanwezig? Zo ja, wat doe je?

Bij het afbreken van een gebouw of woning bestaat de mogelijkheid dat er asbest vrijkomt. Asbest kan onder meer voorkomen in plaatmateriaal, zeil, tegellijm, gevelplaten, vensterbanken of golfplaten en is schadelijk voor je gezondheid. Als je materiaal tegenkomt dat asbest bevat, doe je er goed aan om dit te laten verwijderen door een gecertificeerd bedrijf. Zij stellen dan een asbestinventarisatierapport voor je op en zullen daarna de asbesthoudende materialen verwijderen. Ook moet er bij de verwijdering melding gedaan worden bij de omgevingsdienst. Ga je het zelf weghalen, dan is het essentieel om voorzichtig te werk te gaan. Voor de verwijdering van asbest zijn bepaalde regels van belang. Niet alle asbesthoudende materialen mag je zelf verwijderen. Deze regels vind je in het Asbestverwijderingsbesluit.

 

Afvoeren van afval

Bij een sloopproject kan veel afval vrijkomen, zoals beton, zand, hout, kunststof, steen en chemisch afval. Soms kun je bepaald bouwafval weer als bouwmateriaal gebruiken. Het is dan ook de moeite waard om het afval te scheiden, voordat je het inlevert. Bij de milieustraat zijn verschillende bakken voor diverse materialen. Hiermee draag je ook weer je steentje bij aan recycling. Verder kun je op de website van je gemeente altijd even nakijken hoe je het puin het beste aanbiedt. Moet je grote hoeveelheden afval vervoeren, dan is het beter om een bedrijf in te huren.

 

Afvoer van gevaarlijke materialen

Als je gevaarlijke materialen gaat inleveren, is het goed om te weten dat je deze altijd apart moet aanbieden. Is er sprake van asbesthoudende materialen, denk er dan aan om deze goed te verpakken in speciale asbestzakken of bouwfolie. Het materiaal wat je zelf mag verwijderen moet hechtgebonden (dit moet worden vastgesteld d.m.v. een monsteranalyse door een laboratorium) en geschroefd zijn, mag daarbij niet groter zijn dan 35 vierkante meter. En gaat het om de niet-hechtgebonden variant, dan ben je verplicht om een gecertificeerd bedrijf in te schakelen die het voor je verwijdert en meeneemt.

0
Feed

Schrijf een reactie